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Ahah! Doom3...Ahahah!

Aperto da dilandido, 04 Settembre 2004, 17:31:30

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dilandido

Innanzitutto una cosa: a me doom 3 sta piacendo.

Lancio questo post perché leggendo qua e là in rete le varie question "ma doom3 girerà sulla mia configurazione?" ormai sono arrivato al punto di sentirmi una specie di miracolato.
Voglio dire:il gioco in sè fa schifo, molto meglio il gameplay delle puntate precedenti. Far Cry poi è inarrivabile...figuriamoci il giro che gli verrà dato da HL2. Però l'atmosfera è carina...dai...è carina.
Ok, veniamo al punto.
Vorrei congratularmi con chi come me nel lontano 2002 ha acquistato una gloriosa 9700 pro.Questa scheda, signori miei, permette al mio palomino 2000+ con 1 giga di pc2700 di far girare il gioco a 1024*768 con AA 2X, tutto attivato, ad una media di 35/40 frame, dove il punto più basso è di circa 15/20 con SVARIATI cattivoni e la maggior parte del tempo il tutto si assesta sui 50/60. Naturalmente togliendo l'AA posso azzardare anche i 1280*1024, perdendo però 5 o 6 frame e dovendo abbassarmi ad una medium quality per evitare degli swappppppppp fas-tediosi.
Dico questo perché chi possiede questa scheda sa cosa vuol dire avere investito bene i suoi soldi, l'equivalente di una x800 o 6800 adesso (anche un pò meno:io a natale 2002 la pagai 400 iuri).
Ricordo a chi in questo periodo sta seriamente pensando di comprare una delle suddette schede che nel giro di breve tempo faranno più che cagare, poiché costruite nell'intento di render conto alle spropositate pretese di un "giochino" come doom3. Ditemi voi che senso ha spendere più di 500 euro per passare da 1024*768 a 1600*1200. Che senso ha comprara adesso una scheda che non fa altro se non essere più veloce di una scheda obsoleta come la mia?
Finchè i videogiocatori si faranno abbindolare così facilmente i giochi faranno sempre più schifo.

Ora, al fine di evitare di mettere un post che non c'entra nulla con doom3 vi do questa dritta, possessori di Ati: la storia delle opengl che viaggiano di più sulle nvidia è facilmente sfatabile.

Quando ho installato il gioco le impostazioni automatiche erano impostate su 640*480 e medium quality. (AHAHHAHAHAH!!!!incredibile il fatto che veramente era quello il compromesso migliore).
Roba da antitrust.
1° step: doomconfig.cfg modificato.
2° step: scompattare .pk4
3° step: editare gli shader in modo che le     ati non vengano bistrattate. (vi consiglio megagames.com, c'è un bell'articolo su come fare).
4° step: aggiornamenti driver 4.9 beta e directx 0.9c.

RISULTATO: Il mio pc fa girare doom3 come se fosse un 2.8 o 3ghz e avesse su una 9800 pro o xt.

Pensate a cosa può ottenere chi ha veramente un 3 ghz ed una 9800 pro.

meditate gente, meditate.
Scusate se di questi argomenti se n'è già parlato.
Aloa.

POPPOLO>             a7n8x-edeluxe/1024mbpc2700kingston/Hercules 9700pro(gloriosa)@365core-340mem/maxtor80gb7200ata133+maxtor 80gb7200sata/dvdrom+plextorcdr401240a+dvdwriterLg4040b

Glide

Complimenti per il topic interessante che offre numerosi spunti di discussione.

E' sempre molto piacevole leggere le parole ricche di soddisfazione di chi ha puntato all'ottimizzazione di quello che ha piuttosto che ad un "banale" quanto costoso upgrade dell'hardware.


Ciao ciao


Khana

Cioè, scusa, stai dicendo che ci sono file di configurazione in DoomIII in cui è specificatamente deciso che le ATi debbano andare meno?
Questa si chiama "truffa" e non sto esagerando.

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af624726

si, se vai su megagames.com c'è un articolino che parla di ottimizzazioni per doom3 e tra le tante cose c'è un pezzo che parla di modifiche di un file config che si chiama interaction.vfp (che lavora sugli shader) che blinda le schede ATI in sostanza ad utilizzare l'architettura R200 (ati 8500) al posto di utilizzare il più ampio parco possibilità offerte dalle architetture seguenti (R3xx e R4xx)...
probabilmente chissà quanta altra roba ci sarebbe da modificare per ottimizzare il gioco ma si sa "nVIDIA meant to be played"...

The Doctor: Think you've seen it all? Think again. Outside those doors, we might see anything. We could find new worlds, terrifying monsters, impossible things. And if you come with me... nothing will ever be the same again!

eleinad508

Potresti darci il link corretto dal sito megagames? anche se ho una Nvidia vorrei vedere se sei può ottimizzare il resti del sistema....


afsfaes

scusate, ma se è vera questa cosa, dove li trovo tutti i file da modificare per far girare meglio il mio P4 3.0Ghz Con 9800 PRO con 256MB di ram????

af624726

The Doctor: Think you've seen it all? Think again. Outside those doors, we might see anything. We could find new worlds, terrifying monsters, impossible things. And if you come with me... nothing will ever be the same again!

eleinad508

sembrerebbe che non sia il caso di farlo sulle Nvidia xke rallenta -_-""""""


af624726

eheheh, nn ti va di rallentare?:D entri nel club ATI come membro onorario ;)

The Doctor: Think you've seen it all? Think again. Outside those doors, we might see anything. We could find new worlds, terrifying monsters, impossible things. And if you come with me... nothing will ever be the same again!

dilandido

Ecco qui il testo dell'articolo tratto da megagames.
Si parla di un aumento del 40 per cento circa.
Beh io direi che più che parlare di percentuali  il modo più esplicito per descrivere questa "mod" è che semplicemente si guadagna una risoluzione più alta.
Ecco a voi:

Enhance the ATI Experience


It is, of course, a well known fact that Doom 3 is a game which performs best when using boards by nVidia. This has left ATI fans frustrated and eager for a driver update or some other fix. Since ATI has not yet responded, a way of improving the way Doom 3 handles on ATI cards has been posted on the Beyond3D forums. According to the author, the performance increase can increase frame rate from 34fps in 1280x1024 to 48fps. Changes would, of course, depend on each individual set-up. A further suggestion from the forum is that the fix really kicks-in if vsync is enabled. Please feel free to post your experience with the fix on the MegaGames Forums.

The fix involves changing some code which can be found in the Doom 3 pak000.pk4 file. For those not interested in the technical side of the fix, an already changed file is available by following the download tab above. Extract so that the shader file goes under doom3\base\glprogs. This replaces a dependent texture read with equivalent math, which runs better on ATI cards, but seems to run slower on NV boards, so only apply this if you got an ATI card.

...this should be good enough proof that ATI hardware can run Doom3 just as good if not better than nVidia, and that we can pass on all the "ATI suck in OpenGL", "ATI's drivers suck" etc. into the trashcan where it belongs.

The full, do-it-yourself, fix is as follows:

I picked up Doom3 today and let be begin by saying it's a kickass game so far. A few minuses like weapon reload (which I find add nothing to a game, except annoyance, so I don't know why many devs keep adding it to their games), but overall much above my expectations.

Anyway, to the fun part, exploring the technology.
I think I've found the source of why this game runs comparably slow on ATI hardware vs. nVidia at the moment, and found a solution to the problem.

First, open your doom3\base folder. Doubleclick on the pak000.pk4 file. In the "window can't open this file .. .bla bla" dialog, go on and associate the file with an app like WinRar. With this file open in WinRar, go to the glprogs directory in the file. In there you'll find the shaders. The interaction.vfp file seems to be the main rendering shader. Altering this shader to output a constant color turns most objects into that constant color, except for stuff like computer screens etc.

So doubleclick the interaction.vfp file to open it (you may have to associate the .vfp extension with a text editor like notepad or wordpad first since we're going to edit the file). Scroll down to the fragment shader. You'll find these rows:

Code:

PARAM subOne = { -1, -1, -1, -1 };
PARAM scaleTwo = { 2, 2, 2, 2 };


Add this right below them:

Code:

PARAM specExp = { 16, 0, 0, 0 };


Now scroll down to this:

Code:

# perform a dependent table read for the specular falloff
TEX R1, specular, texture[6], 2D;


Comment out that line by adding a "#" to it, and add another line that will do the same thing with math instead, so it should look like this:

Code:

# perform a dependent table read for the specular falloff
# TEX R1, specular, texture[6], 2D;
POW R1, specular.x, specExp.x;


Save the file and close your text editor. WinRar will ask if you want to update the file in the archive, select yes. Close WinRar and enjoy about 40% higher performance in Doom3. Haven't done extensive testing yet, but my performance went from 34fps in 1280x1024 to 48fps.

Conclusion and discussion:
I don't want to complain about Carmack's work, I still consider him to be the industry leader in graphics engines. Though when I read the shader it striked me how many texture accesses it did compared to the relatively short shader, even for stuff that could just as well be done with math for a small cost in instructions. Using a dependent texture lookup for POW evaluation makes a lot of sense for R200 level hardware due to instruction set limits, but for R300 and up it's much better to just spend the three cycles it takes to evaluate POW with math instead of risking texture cache trashing with a dependent texture read, which may be much more costly, especially since the access pattern in this case will be far from linear. Also, using math improves the quality too, even though it may not be very noticable in this game.

I should point out though that I'm not sure if the constant specular factor 16 that I chose is the one that the game uses, so output may be slightly different, but if this solution will be worked into the game in a future patch, then this is easily configurable by the game so that there won't be a difference, except a lot faster.

An interesting follow-up discussion may be why this dependent texture lookup is much slower on our hardware than on nVidia. Maybe there's an architectural difference that's to blame, or maybe something else? The main point here though is that this should be good enough proof that ATI hardware can run Doom3 just as good if not better than nVidia, and that we can pass on all the "ATI suck in OpenGL", "ATI's drivers suck" etc. into the trashcan where it belongs.


POPPOLO>             a7n8x-edeluxe/1024mbpc2700kingston/Hercules 9700pro(gloriosa)@365core-340mem/maxtor80gb7200ata133+maxtor 80gb7200sata/dvdrom+plextorcdr401240a+dvdwriterLg4040b